Powrót do góry

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Liście jesienne leżą po brzegach dróg, mieniąc się jedną połową tęczy. Wyglądają jak rozsypane róże wszelkich barw. W stawie drżą złote plamy. Rząd drzew odbija się w nim różnie: wierzba - mgłą siwą, czerwona leszczyna - skrzydłem motyla, topole - ciemnymi kolumnami. Skośne marmurowe schody, prowadzące ku wodzie, odbijają się w głąb i w przeciwną stronę niż prowadzą, tworząc klin ... - Maria Jasnorzewska Pawlikowska
Jesień mnie cieniem zwiędłych drzew dotyka, słońce rozpływa się gasnącym złotem. Pierścień dni moich z wolna się zamyka, czas mnie otoczył zwartym żywopłotem. Ledwo ponad mogę sięgnąć okiem na pola szarym cichnące milczeniem. Serce uśmierza się tętnem głębokiem. Czemu nachodzisz mnie, wiosno, wspomnieniem? Tak wiele ważnych spraw mam do zachodu, zanim z mym cieniem zostaniemy sami. Czemu mi rzucasz kamień do ogrodu i mącisz moją rozmowę z ptakami? - Leopold Staff
Znowu więdną wszystkie zioła, tylko srebrne astry kwitną, zapatrzone w chłodną niebios toń błękitną ... Jakże smutna teraz jesień! Ach, smutniejsza niż przed laty, choć tak samo żółkną liście, więdną kwiaty. I tak samo noc miesięczna sieje jasność, smutek, ciszę. I tak samo drzew wierzchołki wiatr kołysze. Ale teraz braknie sercu tych upojeń i uniesień co swym czarem ożywiały. Smutna jesień. Dawniej miała noc jesienna dźwięk rozkoszy w swoim hymnie, bo anielska, czysta postać stała przy mnie. Przypominam jeszcze teraz bladej twarzy alabastry, krucze włosy - a we włosach srebrne astry ... Widzę jeszcze ciemne oczy ... I pieszczotę w ich spojrzeniu. Widzę wszystko w księżycowym oświetleniu ... - Adam Asnyk
Nic nie mam, zdmuchnęła mnie ta jesień całkiem. Nawet nie wiem jak tam sprawy z lasem. Rano wstaję, poemat chwalę, biorę się za słowa, jak za chleb. Rzeczywiście, tak jak księżyc ludzie znają mnie tylko z jednej, jesiennej strony. Nic nie mam tylko z daszkiem nieba zamyślony kaszkiet. Nie zważam na mody byle jakie. Piszę wyłącznie, piszę wyłącznie uczuć starym drapakiem. Rzeczywiście tak jak księżyc ludzie znają mnie tylko z jednej jesiennej strony. - Jerzy Harasimowicz
Mimozami jesień się zaczyna, złotawa, krucha i miła, To ty, to ty jesteś ta dziewczyna, która do mnie na ulicę wychodziła. Od twoich listów pachniało w sieni, gdym wracał zdyszany ze szkoły, a po ulicach w lekkiej jesieni fruwały za mną jasne anioły. Mimozami zwiędłość przypomina nieśmiertelnik żółty - październik. To ty, to ty, moja jedyna, przychodziłaś wieczorem do cukierni. Z przemodlenia, z przeomdlenia senny, w parku płakałem szeptanymi słowy. Księżyc z chmurek prześwitywał jesienny, od mimozy złotej majowy. Ach czułymi, przemiłymi snami zasypiałem z nim gasnącym o poranku, w snach dawnymi bawiąc się wiosnami, jak ta złota, jak ta wonna wiązanka. - Julian Tuwim

Jesień

djJesień – jedna z czterech podstawowych pór roku w przyrodzie, w strefie klimatu umiarkowanego. Charakteryzuje się umiarkowanymi temperaturami powietrza z malejącą średnią dobową, oraz (w przypadku Polski) stosunkowo dużym w skali roku opadem atmosferycznym

Godło Polski
Powiatowy Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy

w Rembowie

Get Adobe Flash player

 

teatr kurtyna

W dniu 10 października nasi wychowankowie obejrzeli spektakl profilaktyczny Teatru „Kurtyna” z Krakowa pt. „Wyzwanie” Bohaterką spektaklu, była kilkunastoletnia Basia. Ambitna, inteligentna, pracowita, sumienna i pełna ciekawości świata otrzymała szansę uczestnictwa w ogólnokrajowym projekcie, mającym pogłębić wiedzę, podnieść kompetencję i rozwinąć umiejętności jego uczestników. Dla Basi była to nagroda, mogąca urzeczywistnić marzenia o realizacji pasji. Dla jej rodziców był to tylko kłopotliwy epizod w życiu córki. Dla jej rówieśników był to moment, w którym okazali, wypływające z zawiści i zazdrości- głęboką niechęć i brak akceptacji dla planów dziewczyny. Guru szkolnej społeczności, Irek, zainicjował akcję internetowego poniżania i wykluczania Basi. Gdy pozbawiona wsparcia rodziców, wewnętrznie rozdarta, zdezorientowana i zagubiona próbowała przeciwstawić się tej fali nienawiści, otrzymała od swojego środowiska rówieśniczego szansę na pełne zaakceptowanie swojej osoby. „Chcesz żyć, być kimś, to zrób coś naprawdę, ludzie to docenią i będą cię szanować. My jesteśmy inni, wrażliwi, otwarci, pozytywni, i robimy to, co musimy". Jak współczesny Faust dziewczyna podjeła wyzwanie i przekroczyła próg do nowego świata, który trafnie określił w spektaklu jeden z jej nauczycieli: sieć to takie społeczeństwo, gdzie znajdziemy wszystko to, co kiedyś było tylko w realnym świecie. Z jedną różnicą, w sieci wszystko dzieje się szybciej i tak naprawdę, nikt nad tym nie ma kontroli. W jednym momencie trafiasz na piedestał, jesteś bożyszczem, za chwilę jesteś obiektem kpin, samotnikiem trapionym cierpieniem. Tu bez namysłu podejmujesz decyzje, które ważą na twoim prawdziwym życiu. Adrenalina, smak ryzyka, chęć podobania się, bycia popularnym, modnym, najbardziej oryginalnym, najbardziej podobnym do celebrytów. Tu nie ma miejsca na słabość, tu masz władzę dawać innym akceptację, czyli życie, i masz władzę to życie zabierać. Oczywiście, decyduje większość, jednostka liczy się tylko, kiedy podejmuje wyzwanie. Nazywają to challengem. Pół biedy, jak obżerają się pizzą czy piją litry coca coli. Gorzej, jak dla polubień, plusów, laików narażają swoje życie i zdrowie.

Bohaterka spektaklu, Basia, zatraciła się w tym świecie. Lecz kiedy w finale przedstawienia jej nauczyciel daje dziewczynie szansę podjęcia prawdziwego, opartego na fundamentalnych wartościach wyzwania, widz wie, że jest to jedyna droga do zrozumienia i poznania siebie.


Po spektaklu wychowankowie wysłuchali prelekcji podsumowującej przedstawione treści w spektaklu.


Wartości wychowawczo-profilaktyczne


Relacje – kształtowanie postaw społecznych - kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia w kontekście analizy wpływów rówieśników i mediów na zachowanie/ rozwinięcie umiejętności zaspokajania potrzeb psychoemocjonalnych w sposób zgodny z przyjętymi normami, regułami i zasadami.


Wdrażanie kultury - przywiązania do wartości, właściwych norm i wzorców zachowań -rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji oraz odczytywania uczuć i emocji towarzyszących innym oraz umiejętnego reagowania na nie/ postawy prospołeczne i obywatelskie w duchu poszanowania wartości uniwersalnych/wolontariat


Zdrowie-edukacja zdrowotna - umiejętności radzenia sobie ze stratą i traumatycznym doświadczeniem poprzez wykorzystywanie sposobów mających na celu odzyskanie poczucia sprawstwa i wpływu na własne życie/ umiejętności asertywnego radzenia sobie w relacjach z innymi/ rozpoznawanie i radzenie sobie z objawami depresji u siebie i u osób w swoim otoczeniu/ rozwijanie zdolności do samorealizacji, samokontroli i panowania nad emocjami.


Bezpieczeństwo- profilaktyka zachowań ryzykownych - umiejętność podejmowania racjonalnych decyzji w oparciu o posiadane informacje i ocenę skutków własnych działań/ postawy aprobujące abstynencję i unikanie substancji psychoaktywnych/ normy ograniczających zachowania ryzykowne oraz korygowanie błędnych przekonań na ich temat/ aktywna postawa w obliczu trudnych, życiowych problemów/ rozpoznawanie zagrożeń cywilizacyjnych/ umiejętność dostrzegania konsekwencji swoich zachowań wobec innych/ stosowanie w praktyce rekompensowania krzywd/ bezpieczne zachowania podczas korzystania z portali społecznościowych oraz metody przeciwdziałania cyberprzemocy/ konieczność rozwijania umiejętności psychospołecznych, radzenie sobie ze stresem, poszukiwanie pomocy/ rozwiązywanie konfliktów/ przewidywanie konsekwencji własnych działań.

 


 Przygotowała: E. Dąbrowska

Koła zainteresowań

Gazetka Ośrodkowa

Gazetka Konkursowa

Bezpieczna szkoła

Szkoła Dobrego Wychowania